Ombygning af LIMA traktor til Frichs traktor


Årstal
1900
1925
1950
1975
2000
2025

AHTJ MT 1
AHTJ MT 1
H.I.Hansen
Lars Andersen
Jernbane- museet
?


AHTJ MT 2
AHTJ MT 2
Kaas Briketfabrik
FFJ M 1211
Toppe- bjerg maskinfabrik
KLK
?



Lima traktor 1.

Traktorerne er ikke tunge nok. Traktor 1 er derfor blevet forsynet med et par klodser tin, for at se hvor meget det kommer til at hjælpe på køreegenskaberne.

Lima traktor 2.



Jeg har fået en tegning til OHJs traktor, som har "stort" førehus.





Søger tegning af traktor med lille førehus (f.eks FFJ), men går igang med bund og ydersider.

Motoren er skruet fast på bunden af traktoren, hvorpå overdelen sættes fast.
Jeg vil derfor starte med at lave en bund til min Friz-traktor. Hjulene er lidt for store, men de bliver næsten skjult. Dog kommer traktoren nok til at ligge lidt for højt over sporet. Det er til at leve med.

Traktorens bund er blevet målt op og sammenlignet med tagningen. Nu starter jeg med at lave en bund i tyndt pap, for at være sikker på, at den passer, inden jeg laver den i messing. Det bliver nok i 0,8 mm plade for at give den færdige traktor vægt.
Tør ikke arbejde mere i aften! Underboen kan ikke tåle det.

10/8

‹ ‹
Motoren med den nye bundplade monteret. Der laves en skabelon til det nederste af siderne, som skal gå ned over hjulene.

› ›
Motoren med papskabelonen på siden. Så skal der laves 2 sider og en strimmel loddes vandret langs overkanten som skærm over hjulene.

Heldigvis bliver hjulene næsten skjult, så det ses ikke at de er for store. Noget tydeligere bliver det nok at motoren er så lang/bred for oven. Førehuset må nok flyttes længere frem end det egentlig skulle sidde.
Lemmen med lameller kommer til at ligge delvis uden på sidepladen, så jeg overvejer at lave de øvrige lemme af tynd plade, der loddes uden på sidepladerne.

Gik i stå i søndags, har mast en finger, da jeg samlede stårreolen, som modulerne skal ligge på. Nå en blå finderspids er vel til at overleve, den er bare ikke så rar at holde med endnu.

Har kigget på billeder og oplysninger om Frichs traktorer. Det ser ud til at AHTJs MT 1 har lille førehus og har været i brug fra 1933 til 1956 inden den blev solgt videre. Den er mørk grøn for oven og sort for neden.
Den er nu forbilledet for mit byggeprojekt.


AHTJ MT 1
Billedserie fra ombygningen:

Det blev nu ikke til ret meget ombygning. Jeg valgte nemlig i stedet at lave en helt ny overdel, der passede til motoren fra LIMA traktoren. Oprindelig havde jeg tænkt mig at skrive om ombygningen af traktoren, men det blev ikke rigtig til noget, så her kommer i stedet en serie billeder taget under opbygningen af MT 1 fra Frichs.




Undervejs er motoren blevet afprøvet. Roco diketal-systemet kan kun bruges til kørsel med lokomotiver med dekoder. Derfor måtte jeg finde min gamle strømforsyning frem. Den har fast 5V og 9V DC. 1 m skinne blev tilsluttet. Kørselen med 5V så ynkelig ud, med 9 V var det stadig ikke for kønt. Efter en hurtig rensning af hjulene gik det pænere men den kørte stadig dårligt og uregelmæssigt.

Nu hvor det meste er færdigt er hjulene blevet renset igen, så nu er kørselen meget pænere. 5V stadig DC giver en pæn kørsel med et gennemløb at skinnen på 1 m i løbet af ca 5 sek. 1/5 m/s i 1:45 svarer til 45/5 m/s (9m/s) i virkeligheden. det er 9*60*60/1000 km/t = 32,4 km/t. Dette svarer rimeligt til traktorens maksimalhastighed på 33 km/t (1:1).

20/10

Så er ombygningen færdig. Der mangler dekoder, men det vil jeg ikke selv lægge i traktoren, det kræver vist en erfaren mand.

28/10

Flemming installerer dekoder og lys. Desverre skal det afprøves på det diketale anlæg, så der går lidt tid før traktoren er kørende.

En kort prøvekørsel i Århus viste problemer. Der skal en fagmand på igen.




8/11

Har besøgt Erik fra DMJK. Han har udstyr til af indstille dekoderen rigtigt. Den blev stillet til 28 køretrin og har nu en maxhastighed på ca 50 km/t. Det er lidt for meget, men ind i mellem er det nok rart at den kan "skynde sig lidt" under rangering. Startspændingen er hævet lidt, så der ikke er de store startproblemer.

I morgen, tirsdag, får den nok lov til at prøverøre overgangen mellem Køge og modulerne i klubben.

13/11

Der blev ingen prøvekørsel tirsdag da der stadig var strømproblemer på anlægget.

Lørdag var anlægget køreklat. Flemming og jeg ville lige kigge på traktorern. Da den stadig opførte sig lidt mærkeligt. Søren K grinede af os. "Ubsen skal bare have tid til at blive ladet op". og ganske rigtigt, så gik det bare der ud af for fuldt bluds.
Klaus har skruet ned for lyset, det kan gøres digetalt, så mangler der bare lidt orange på lysdioderne.


13/11 2010 AHTJ MT 1 kører en af sine første ture på modulanlægget i DMJK.

Skilte og billede af traktor

Retur til "Det gamle hjørne!"