Dagbog om "Det gamle hjørne"

Denne hjemmeside vil nok komme til at adskilde sig en del fra Den lille husbygger og den lille havemand. Det vil blive en beskrivelse af min egen lille bane, de tanker jeg har gjort mig og så nogle billeder fra banen efterhånden som den skrider frem.

Det gamle hjørne.

Efter i en del år at have bygget til DMJKs anlæg besluttede jeg at jeg ville have mit eget anlæg. Et lille anlæg med plads til lidt rangering.
Spor 0, selvfølgelig.
Jeg besluttede at lave 2 hjørnemoduler efter DMJKstandarder. Et hovedspor samt et kort krydsningsspor. Et trinbræt? En købmandsgård, en trælast af ældre tybe.

2009

Jeg har bygget en lille lukket godsvogn, HBS G 101. Landets mindste normalsporede. Valget faldt på den, fordi jeg tidliger har overvejet at lave et anlæg med meterspor, ideen blev dog forkastet. Den lille vogn jeg nu byggede, blev i sin tid bygget på en normalsporet koblingsvogn fre HBJ, der var smaldsporet.

Hjul

Det viste sig at være sværere at få færdige hjul, end jeg havde regnet med. Det lykkedes dog at få et par hjulsæt samt 8 løse hjul, som en bekendt satte på aksler for mig. Alle hjul var isolerede. Ifølge DMJKs standarder skal der være en modstand på 15 kohm mellem hjulene, så det første jeg kastede mig ud i, var at sætte modstande på alle 6 aksler. Forbindelse til hjulene laves med ledende lak (fås hos T Hansen auto).

HBS G 101
Mere om HBS G 101

Jeg valgte derefter at fortsætte med at bygge små vogne fra starten af forrige århundrede. Målet blev foreløbig 3 godsvogne og så noget trækkraft.

Planen om moduler blev udvidet to hjørnemoduler med et modul på tværs imellem. på samme tidspunkt opstod overvejelserne om et sidespor.
En spånplade og brædder til rammerne blev indkøbt. Pladen blev skåret over på tværs, så der blev et stykke på 60 cm til midtermodulet. resten af pladen blev skåret igennem til to strimler på hver 60 cm bredde og en længde på godt 180 cm.
Foreløbig bled der anskaffet 2 sporskifter og 8 flexspor fra Lenz.

Ved at vælge korte vogne ville det blive muligt at krydsningssporet og et evt sidespor kunne laves med en mindre krumningsradius end angivet i standdarderne. Hovedsporet skal være de foreskrevne 200 cm i radius.

HHJ G 86
Vogn nr 2 blev en åben højsidet godsvogn med spidse gavle. Hvilken litra den får er p.t. lidt usikkert, da KM-tekst er ved at lave litreringer og det har taget så lang tid at jeg har glemt hvad jeg bad ham lave. De billeder af vognen, jeg havde forventet at bygge efter, ligger også hos ham.
Mere om HHJ G 86


Vognene er blevet prøvekørt hos DMJK og ser ud til at køre fint.

Trækkraft

Jeg savnede trækkraft og fik den tanke, at har man ikke maskinkraft, bruger man en rangerhest. At skaffe en sådan viste sig dog en del sværere end jeg havde forventet. En hest i 1:45 bør være mellem 36 og 40 mm over ryggen. Hvor får man så lige den, når den også skal se rigtig ud?
Det tog en måned før jeg i en gammeldags legetøjsbutik, hvor jeg skulle købe en gave til barnebarnet, pludselig stod med hesten i hånden.
Ingen hest uden kust.
Han blev tilpasset af en tinfigur jeg havde lavet tidligere. Sav og fil fjernede hans rygsæk og et lille hul i hånden gjorde det muligt for ham at holde på hestens tøjler.

Hesten fik studset sig flotte hale og fik seletøj af sølvpapir, ståltråd og tynde kæder.

Fra legetøjshest og umalet rygsækturist til rangerhest med kust

2010

Hjørnemodulerne er blevet savet på skrå i enderne og de tre moduler har fået lodrette kanter. Underboen har klaget over at hendes loft var ved at falde ned fordi jeg savede. Den ander underbo er ikke så sart. "Bare fortsæt, så går jeg ind og sover igen".

Den tredie vogn bliver en bænkevogn fra HBS. S 132 så vidt jeg husker. Den er ikke rigtig kommet igang endnu. Jeg har glemt at hente finer hos Kirsten. Når det måske i aften.

Med hensyn til trækkraft er jeg stadig i tvivl. Henning har tilbut at hjælpe mig med at finde en T3 på Ebay til en fornuftig pris. Jeg har set et meget lille lokomotiv fra ETS på nettet, men der er tvivl om kvaliteten. Kigger på det igen og vil bestille et katalog og 2 aksler med hjul. Så får vi se hvad det er for noget.

Har lige hentet en enkelt buk til at sætte under et modul, prisen var pr stk. ikke pr. par. Øv.
Jeg skal finde et sted hvor jeg kan få gevindstykker, fløgmøtrikker og hengsler. Spørger Poul hvor han fik stængerne til Vøggs modul.

21/4 2010

Læssekran

Jeg har fundet en enkel læssekran i Lokomotivet nr 85, 2006 side 19.

Den ligner den kran jeg så op H0 Albertslunds anlæg.
Tegningerne er i 1:87, formoder jeg, så der skal regnes om til den rigtige målestok. Jeg kan vel lige så godt lave omregningsskema, der gælder alle målestoksforhold.
Først skal tegningen så måles op.
Mål på og vejledning til læssekran til modelbanen.


HBS S 132


Den næste vogne jeg begyndte på var en bænkevogn fra HBS. Vognen blev købt fra HJJ i 1939.
Tegningen til HJJ S 132 fra bogen om Horsens Juelsminde Jernbane blev kopieret fra DMJKs bibliotek.
Mere om HBS S 132
Bygning af bænkevogn HBS S 132.

15/5 2010

Jeg skal vist have lavet et par hylder til vognene, de står og flyder på arbejdsbordet. Et par brædder i rammen omkring det spejl jeg flere gange har villet smide ud, kan måske bruges. Den kan sættes op bag døren. Skal lige skaffe brædderne 3/4 stk ca 1 m lange.

20/5

Lægger "Det gamle hjørne" på nettet (hos "Den lille husbygger") i dag. Foreløbig uden link fra forsiden.
Billede af HHJ G 86 lægges ind på Sporskiftet.

ca 25/5

Henning har handlet på eBay for mig. Han har vundet en T3 og et par Lima traktorer.
Indkøbt materiel og planer med det.

7/6

Vejen miniby har en tømmergård/trælast fra 1920-30.
Måske et emne til modulerne, sammen med læssekranen.
Bygning af tømmerhal

27/7

Modtaget 2 traktorer samt en T3.
De 2 traktorer skal have ekstra vægt, de er alt for lette.
T3 skal have tjekket tandhjulene m.m. samt have monteret kedel, som p.t. er løs.

Nu bliver jeg nød til at få købt Roco digital-systemet

29/7

Nu sidder jeg så med noget Roco-digitalsystem, men uden vejledninger.
De kan hentes på nettet:
På tysk hos Roco http://www.roco.cc/service/technik-downloads/anleitungen-digitalmodule.html
eller
på dansk på Digitaltog.dk http://www.digitaltog.dk/Digital/anlaegsdekodere.htm hvor der også findes vejledninger til mange andre systemer.

2/8

T3 jeg fik fra Ebay har en del skavanker. Den er fyldt med stivnet fedt og gangtøjet er knækket flere steder. Jeg har derfor valgt at starte med at se på de to Lima Traktorer og gemme T3 udfordringer til jeg har lidt mere byggeerfaring.

Traktor 1 vil jeg foreløbig bevare, som den er. Dog vil jeg prøve mig frem med at lægge ekstra vægt i den for at forbedre køreegenskaberne.

Traktor 2 er jeg begyndt at bygge om til en "Dansk" Fritz-trakton med lille førehus.

20/9

Ombygningen af traktor 2 har givet en del udfordringer og har krævet indkøb af værktøj. Jeg valgte jo at bygge i messing. det har jeg ikke prøvet før, så det havde jeg ikke det rigtige værktøj til.
Værktøj er ikke billigt, men der er meget stor forskeld på priserne fra forretning til forretning. Det betaler sig virkelig at bruge tid på at kigge sig omkring. Jeg købte en loddekolbe for 189 kr, men kunne have fået samme loddekolbe, samme mærke, for 360 kr i en anden forretning.

Jeg har haft megen glæde af den lille Boch-skruemaskine med tilhørende bor (med sekskant i enden), som jeg fik til jul. Den er lille nok til mine små hænder. Større huller i messingen (0,8 mm) blev boret med tyndt bor først og så de tykkere bor bagefter.

Den lille Frichs traktor er nu næsten færdig, mangler lys og dekoder samt litrering.

Ombygning af traktor 2 til Fritz-traktor



21/10


Sporene skal lægges efter klubbens modulstandarder.


Som det ses på tegningen skal ligge på en dæmning, så der, ved samlingerne af modulerne, er 16 mm fra modulpladen til skinneoverkant, .

Mere om lægning af skinner her.

4/10

Har fået ændret opsætningen på dekoderen i Frichs traktoren til 28 køretrin. Den har fået adresse 1, hastigheden er sat ned, så den højest kører 50 km/t og startspændingen er hævet noget.
Der er måske stadig lidt problemer med at den pludselig dør. Eriks traktor gør det samme, så jeg har lovet at give besked, hvis jeg lægger mærke til hvornår det sker.

13/11

Spor 0 træf

Ubsen i traktoren blev opladt og så kørte den upåklageligt. Klaus har sat lysstyrken ned til det halve (det gøres digetalt).
Så mangler der bare litreringerne. Det bliver i det nye år.

15/12

Har boret huller til samling af modulerne. De firkantede huller er endnu ikke færdige, jeg skal finde ud af, hvordan jeg saver dem firkantede. Mangler en lille sav/stiksav.

Kablerne på modul 1 er færdige. På modul 2 mangler de snoede ledninger til 16V.

Der skal laves kabler til at sætte mellem modulerne samt et kaben til forsyningskassen, som også skal planlægges og laves med stik, som dem på modulerne.

21/12

Har lavet 4 kabler til at sætte mellem modulerne. Ledningen fra busteren har fået stik, så den kan sættes i bøsningen på et af modulerne.



Til dagbogens fortsættelse, 2011



Retur til "Det gamle hjørne!"